>
Zahraničná politika
>
Zvrátiť trend prechodu na elektromobilitu sa už nedá

Zvrátiť trend prechodu na elektromobilitu sa už nedá

Eva Mihočková, 08.02.2024
Zdroj: Pixabay.com

Eva Mihočková

Autorka je šéfredaktorka portálu Zahraničná politika od septembra 2021. Ako novinárka začala pracovať v STV v roku 1998 a odvtedy postupne pôsobila v redakciách televízií TA3, RTVS, portálu Euractiv.sk a týždenníkov Plus7dní a Trend. Okrem SFPA spolupracuje aj s Nadáciou Zastavme korupciu.

Duleba: Navaľnyj bol jediným vážnym vyzývateľom Putina

V ruskom väzení zomrel opozičný politik a výrazný kritik Vladimíra Putina Alexander Navaľnyj. Keď ho v roku 2021 uväznili, v krajine vypukli masové protesty. Po jeho smrti už nič také nehrozí, pretože ruská spoločnosť je paralyzovaná - hovorí Alexander Duleba zo Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku. Dodáva, že dnes sú už všetci reálni opoziční lídri v Rusku v base alebo po smrti.

Vláda chce revidovať Plán obnovy. Čo sa môže zmeniť?

Peniaze vyčlenené v Pláne obnovy na materské školy sa možno použijú na obnovu reedukačných centier, hovorí štátna tajomníčka podpredsedu vlády pre Plán obnovy Alena Sabelová. V rozhovore tiež vysvetľuje, ako chce vláda čeliť výhradám Európskej komisie, pre ktoré zatiaľ Brusel pozastavil hodnotenie štvrtej žiadosti o platbu.

Čo znamená suverénna zahraničná politika v praxi

Nová vláda Roberta Fica chce budovať novú suverénnu zahraničnú politiku. Podľa dlhoročného diplomata a bývalého ministra zahraničných vecí Miroslava Wlachovského Slovensko vždy vedelo povedať aj nesúhlasné stanovisko pri rokovaní s európskymi partnermi, čo dokazuje viacero konkrétnych príkladov. Vieme sa však ako spoločnosť zhodnúť na tom, čo by mali byť národno-štátne záujmy, ktoré má zahraničná politika sledovať?

Európa prechádza na 4-dňový pracovný týždeň

Trend v Európe a vo svete je jednoznačný - skracovanie pracovného týždňa. Zamestnanci odpracujú menej času pri zachovaní rovnakej mzdy a produktivity. Novinka vyvoláva aj negatívne očakávania, ale podľa šéfky KOZ Moniky Uhlerovej sú to tie isté obavy, ktoré ľudia prežívali v roku 1968 pri predlžovaní víkendu na dva dni.

Ako rodové audity môžu pomôcť firmám i štátu

Trúsia sa na pracovných poradách sexistické vtipy? Pracujú v úzkom vedení spoločnosti takmer výlučne muži? Dostávajú ženy neprimerane nižšie odmeny ako muži? To všetko skúma rodový audit organizácie, ktorý je bežnou praxou v súkromnej i verejnej sfére v mnohých krajinách EÚ. Slovensko je stále výnimkou, hoci na ministerstve práce a sociálnych vecí sa už pripravovala metodológia výkonu rodových auditov. Prečo je to problém?

Portál Euractiv zverejnil uniknutý návrh manifestu európskych ľudovcov, podľa ktorého by po eurovoľbách chceli urýchlene prehodnotiť zrušenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od r. 2035. Ak by sa k takémuto návrhu pridali aj zástupcovia rôznych radikálnych a antieurópskych strán v novom Európskom parlamente, mohli by získať väčšinu. 

Podľa Martina Janča, člena Rady vlády pre vedu, techniku a inovácie, by to bolo iba gesto. Zaradiť spiatočku v trende presadzovania elektromobility už podľa neho nie je možné: „Je to globálny trend, ktorý neodíde. Najpredávanejšie auto na svete je dnes elektromobil. Dôvodom nie je to, že to chcú politici, ale to, že to bude lepšie pre ľudí.“

Myšlienka zákazu spaľovacích motorov pritom nevznikla v Bruseli, ale vyžiadali si ju samotné členské štáty, ktoré mali čoraz väčší problém so znečisteným ovzduším vo veľkých mestách. „Niektoré členské štáty začali tlačiť na EÚ, aby im umožnila zakázať spaľováky. Najprv to bola Veľká Británia, postupne sa pridávali ďalšie. EÚ tak prišla s plošnou legislatívou, pretože pravidlá musia byť na jednotnom trhu rovnaké,“ vysvetľuje M. Jančo. 

Slovensko však v napredovaní elektromobility veľmi zaostáva a počet registrovaných elektromobilov patrí medzi najnižšie v EÚ. Zmeniť by to mohol štát cez lepšiu podporu výstavby infraštruktúry a tiež cez výhodnejšie odpisovanie elektromobilov pre podnikateľov. 

„Treba podporiť firmy, aby si kupovali elektromobily, napríklad cez daňovú politiku. Tak by sme mohli dosiahnuť potrebný bod zlomu, čo je zvyčajne 10 – 20 percent vozového parku v krajine. Od toho okamihu sa nechajú strhnúť aj ostatní motoristi, aby si kúpili elektromobil, pretože uvidia, že to funguje.“

Ako Martin Jančo vníma aktuálne vyhlásenia premiéra Roberta Fica, že vláda ide odhodlane podporovať automobilky pri rozvoji elektromobility? A ako je na tom Slovensko celkovo so svojou konkurencieschopnosťou? Dozviete sa v priloženom videorozhovore. S Martinom Jančom sa zhovárala Eva Mihočková, šéfredaktorka portálu Zahraničná politika SFPA. Debatu organizuje SFPA a Friedrich Ebert Stiftung, v spolupráci s PEVŠ a mediálnym partnerom denníkom Sme.